Boek recensie: Alles is altijd fictie van Daphne Huisden

.

Academica Literatuurprijs

Al een paar jaar lees ik de boeken van de shortlist voor de Academica Literatuurprijs. Dit is een prijs voor debutanten. Het is leuk om wat nieuwe Nederlandse schrijvers te ontdekken en, als ze bevallen, ook in latere jaren te volgen. Kijk hier voor meer informatie over de prijs.

***

Alles is altijd fictie van Daphne Huisden

.

Dit is het tweede boek dat ik lees voor de Academica Literatuurprijs dit jaar. Eerder las ik al Een gat in de lucht van Erik Nieuwenhuis (zie mijn recensie HIER).

Dit boek leek me voor ik begon te lezen niet zo geweldig, maar toen ik er eenmaal in bezig was, bleek het best een leuk boek te zijn. Behalve dat einde…

Alles is altijd fictie: Waar het over gaat

Beschrijving van de uitgever: “Je denkt dus je bent. Was het maar zo simpel, want dan rest nog steeds de vraag: maar wie dan precies?

Als je net uit huis bent, kun je echt iemand gaan worden, denk je. Je sluit vriendschap met de zonderlinge buurman, ontloopt je bemoeizieke moeder en zoekt een keurig baantje bij een saai kantoor. En dan begint het. De chaos. Iedereen wil iets van je. Iedereen lijkt een rol te spelen – of zelfs verschillende. Je omgeving lijkt één groot toneelstuk met jou als enige figurant. En terwijl je jezelf beschouwde als een doodnormaal persoon, word je tot het uiterste gedreven en doe je dingen die je nooit voor mogelijk had gehouden. Maar deed jij dat echt of was het je omgeving? Ben jij wel echt?

Alles is altijd fictie is een indringende coming-of-ageroman over schijn en de harde werkelijkheid. Confronterend en toch herkenbaar.”

Alles is altijd fictie: Wat ik ervan vond

Die beschrijving hierboven, daar heb ik niets aan. Dwz, ik zou er het boek niet om lezen. Dus nog maar even kort in mijn eigen woorden: De ik-persoon, een 20+ jarige vrouw is eindelijk onder het juk van haar moeder vandaan en op haarzelf gaan wonen in een tijdelijke woning. Binnenkort wordt het afgebroken om plaats te maken voor een parkeerplaats.

Ze wordt vrienden met haar vreemde buurman. Ook ontmoet ze een andere vreemde man, een fotograaf, die ze regelmatig blijft zien. Ze was altijd een niemand, die niet opviel, maar nu begint ze daar genoeg van te krijgen. Ze gaat dingen doen die ze van zichzelf niet gewend is. Op deze manier wordt ze iemand. En ze gaat tot het uiterste om de wereld naar haar hand te zetten.

Ik vond het heel erg goed geschreven. Een debuut? Heel knap! Het verhaal was leuk – die malle, wereldvreemde vrouw, die met vreemde mannen bevriend raakt, hoe zou dat verder gaan? Dat vond ik leuk. En hoe ze zich ontwikkelt tot iemand die wél dingen onderneemt en die van zich afbijt.

Ik kon me best inleven in de hoofdpersoon en zat met plezier te lezen wat ze nu weer uithaalde. Het verhaal is heel modern, herkenbaar.

Alleen dat einde! Dat vond ik helemaal niets. Ik ben iets vergelijkends al eens tegengekomen bij The Terrible Privacy of Maxwell Sims (Jonathan Coe) en kon het toen ook niet waarderen.


Mijn waardering: 4/5

Kandidaat voor de Academica Debutantenprijs: 8/10 wat mij betreft (goede kans, maar gaat denk ik niet winnen)

Ik las dit boek: omdat het genomineerd is op de shortlist van de Academica Literatuurprijs

Dit boek heb ik: geleend uit de bibliotheek

Uitgeverij: Prometheus

Aanrader: Ja en nee. Het einde was vreemd, dat zal niet iedereen bevallen.

5 reacties op “Boek recensie: Alles is altijd fictie van Daphne Huisden

  1. Nou, ook toevallig! Kom voor het eerst op je blog en zie dat je dit boek, het eerste (nog te lezen) boek van ons net opgerichte boekenclubje, bespreekt. Met de beschrijving vd uitgever kon ik ook niet veel. Ben blij dat je het iig goed geschreven vindt – pak van m’n hart, want dan kom ik er wel doorheen. Ik ben benieuwd en laat me verrassen.

    • Nicole, ik hoop dat je boekenclubje het boek ook leuk vindt. Het einde, daar kan je goed over praten (trouwens, de rest ook) – ik denk dat er zeker mensen zijn die dat helemaal niet bevalt (zoals ik) en anderen die het wel grappig vinden. Ik ben benieuwd!

  2. Pingback: Boek recensie: Eerst een huis door Cathelijn Schilder | De Boekblogger

Wil je iets zeggen? Leuk!

