Boek Recensie: Reizen met Charley van John Steinbeck

Reizen met Charley van John Steinbeck.

Dit boek wilde ik toevallig toch al lezen, voor de challenge Reizen door de USA in 90 dagen waar ik mee bezig ben. Heel leuk dus, om dit boek te winnen van Uitgeverij Atlas-Contact!

Reizen met Charley: Waar het over gaat

Van de website van de uitgever: “In september 1960 beginnen John Steinbeck en zijn poedel Charley aan een lange reis door Amerika, van Long Island naar de Pacific en via Texas en het Diepe Zuiden terug naar New York. Hij reist met een speciaal voor deze reis gebouwde camper, de Rosinante, via kleine stadjes en groeiende steden naar schitterende oases in de wildernis en doet uitgebreid verslag van de obsessies en eigenaardigheden van de Amerikanen die hij onderweg tegenkomt.”

Reizen met Charley: Wat ik ervan vond

John Steinbeck, wiens boeken ik met plezier gelezen heb, gaat in dit boek een reis maken door America. Hij doet meer dan 20 staten aan, ontmoet veel mensen, denkt na over de wereld en de mensheid en over America. Hij beschrijft de geschiedenis van bepaalde plaatsen, vertelt hoe mooi of lelijk ze zijn. En hoe het land is veranderd. Bijvoorbeeld kende hij Seattle als een klein stadje en nu (1962) is het enorm. Ook zijn eigen vroegere woonplaats Salinas kent hij niet meer terug en dat maakt hem verdrietig. Hij raakt er de weg kwijt, kent de mensen op straat niet meer, alles is anders geworden.

Dit boek laat zich heel goed vergelijken met Nederland 20 of 30 jaar later. Bij ons zijn de veranderingen pas later op gang gekomen, de snelwegen, de rondwegen, het plastic eten in de wegrestauraties, de snelle hap. Ookal speelt dit verslag zich dus af in de jaren 1960, ik zag best wat overeenkomsten met het latere Nederland.

Het las lekker weg, en ik vond het vooral leuk hoe hij over zijn hond Charley praat. Hij eigent hem niet echt menselijke eigenschappen toe, maar wel maakt Steinbeck grappige opmerkingen over zijn hond, dat hij het met bepaalde gedachten van hem (Steinbeck) eens lijkt te zijn, of dat Charley heel respectvol was bij het monument van generaal Custers.

Ik vond het boek niet verschrikkelijk interessant maar wel leuk om te lezen. Voor mij een extra half puntje leesplezier vanwege alle staten die genoemd worden, waarvan ik er een aantal kan gebruiken voor de challenge waar ik mee bezig ben.

Mijn waardering: 4 sterren (van de 5)

Aantal bladzijden: 254

Gepubliceerd in: 2011 (oorspronkelijk 1962, Engels, Travels with Charley)

Ik kreeg dit boek: Gewonnen van uitgeverij Atlas-Contact

7 reacties op “Boek Recensie: Reizen met Charley van John Steinbeck

  1. Jaren geleden dat ik Steinbeck nog eens gelezen heb (The Grapes of Wrath), zelfs zo lang dat ik er mij niets van herinner. Misschien toch maar eens op de Herleeslijst plaatsen.
    Je USA-challenge schiet blijkbaar goed op, Judith.

    • Nadine, ik heb *The Grapes of Wrath* meer dan n keer gelezen. Heel mooi. Ook *East of Eden* vond ik erg goed. Pasgeleden las ik nog *Of Mice and Men. * * * Mijn USA challenge gaat goed, maar ik ga niet alle 50 staten halen, waarschijnlijk stop ik bij een stuk of 45. Ik moet voor die andere staten nl erg veel moeite doen om boeken te vinden en eigenlijk heb ik er ook de tijd niet voor (de challenge eindigt deze maand).

  2. Binnenkort verschijnt er een nieuw boek van Geert Mak getiteld: Reizen zonder John. Tekst van de uitgever:
    “In Reizen zonder John volgt Geert Mak het spoor van de legendarische schrijver John Steinbeck, die in het najaar van 1960 met zijn poedel Charley een ontdekkingsreis maakte dwars door het toenmalige Amerika. Zijn tocht beschreef hij in de klassieker Reizen met Charley.

    Precies vijftig jaar later vertrok Geert Mak vanaf het oude huis van Steinbeck. Het was het begin van een inspectietocht in het voetspoor van Charley en John, maar nu met de ogen van 2010. Wat is de afgelopen halve eeuw in de Amerikaanse steden en dorpen veranderd? Waar is Main Street USA gebleven? Welke dromen joegen de Amerikanen al die eeuwen na? Wat is ervan terechtgekomen? Wat rest er nog van het Beloofde Land waartegen ooit de hele wereld opkeek? En wat bindt Amerika en Europa nog in de eenentwintigste eeuw?”

    Toeval? Ja natuurlijk maar wel grappig!

    • Joke, bedankt – ik was vergeten dit erbij te vermelden, had het inderdaad ook gezien. Ik denk *niet* dat het toeval is. Zelfde uitgever, die hebben gewoon het Steinbeck boek nogeens uitgegeven zodat mensen beide boeken kunnen kopen. Wedden dat ze een combinatiepakketje gaan maken?

  3. Ik moet dringend eens een boek lezen van Steinbeck. Grapes of Wrath is me aangeraden door iemand die ik waardeer, maar ik blijf het maar uitstellen omdat ik denk dat het te zware kost is.
    Misschien moet ik me er toch maar eens aan wagen.

    • Marieke, *The Grapes of Wrath * is echt goed. Het is geen zware kost in termen van hoe het geschreven is maar wel in wat het verhaal beschrijft, het moeilijke leven van de mensen in het boek. Maar het is echt de moeite waard om te lezen.

  4. Pingback: Twee dagen Manuscripta 2012: Zaterdag | De Boekblogger

Wil je iets zeggen? Leuk!

