Eerste Hoofdstukken – 30. De zaak Kooistra van Joost van Kleef en Henk Willem Smits

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek of een pasverschenen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

De zaak Kooistra won ik van uitgeverij Atlas Contact tesamen met nog twee boeken (zie HIER). Nu is dit boek er niet één dat ik zelf zou hebben uitgekozen. Ik interesseer me niet zo voor bekende zaken of bekende mensen en zeker geen boek lang. Daarom lees ik eerst een paar hoofdstukken. Bevalt het niet, dan geef ik het boek door aan iemand die er meer plezier aan zal beleven.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

De zaak KooistraBoek: De zaak Kooistra van Joost van Kleef en Henk Willem Smits
Genre: non-fiction
Bladzijden: 350
Uitgeverij: Business Contact
Publicatie Datum: April 2012 (nieuwe uitgave)

Cover: Man op een bankje voor een straat met café’s. Trekt me niet aan. De blauwe letters weer wel, goed contrast met de achtergrond.

.

Op de website

Website uitgevers: “Geactualiseerde editie van ‘spannende’, ‘onthullende en ongelooflijke’ bestseller De zaak Kooistra is het verhaal van horecamagnaat Sjoerd Kooistra. Het beschrijft hoe zijn imperium zo groot kon worden en waarom het uiteindelijk instortte, met een faillissement en zelfmoord tot gevolg. ‘Ik had achteraf een beetje spijt dat ik niet aan het boek heb meegewerkt. Dat kan ik nu wel toegeven, ik vond het een interessant werk, alleen mijn kant van het verhaal ontbrak, misschien kunnen we dat nu rechtzetten.’ – Dick Loorbach, weduwnaar Kooistra.

Deze geüpdatete versie is aangevuld met reacties van Sjoerd Kooistra’s weduwnaar Dick Loorbach en diens broer Bert, en met nieuws over de afhandeling en ontmanteling van Kooistra’s kroegenimperium. Bovendien wordt er aandacht besteed aan zijn band met sterrenwichelaars en zijn nieuwe, exclusieve foto’s opgenomen.”

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Het begint met een voorwoord: hoe het zo kwam dat de twee auteurs dit boek gingen schrijven. Dan een Voorspel, waarin de gedachten van Kooistra, zo tegen het einde van zijn leven, als alles fout is gelopen (of toch niet?) uitgewerkt worden. Dat kunnen de auteurs natuurlijk niet weten, hoe Kooistra dacht, dus dat is fictie.

Dan de eerste twee hoofdstukken, het leven van de jonge Kooistra bij zijn familie in Groningen, later Drenthe, die ook al café’s runden. En daarna de koop (en verkoop) van cafépanden in Groningen, nogal zakelijk beschreven: hij koopt dit, hij koopt dat, financieert het met geld van X, zijn broer Klaas zegt er dit over, enz.

Nog even verder gebladerd: er zijn een aantal foto’s van Kooistra vroeger en meer recent. Er worden anderen (zakelijke contacten of bekenden) aan het woord gelaten over Kooistra. Er is een interview met zijn weduwnaar, Dick Loorbach.

Oordeel

Helaas, geen boek voor mij. Het onderwerp interesseerde me al niet, en ik vind het ook niet pakkend geschreven. Dit lijkt me meer een boek voor mensen die zelf in de horeca zitten of er iets mee te maken hebben. Of mensen die toenderijd deze zaak in de media gevolgd hebben. Als je al niet een zekere interesse in het onderwerp hebt, krijg je dat ook niet door dit boek, heb ik de indruk.

Ik vond het begin, waarin we de fictieve gedachten van Sjoerd Kooistra kunnen lezen, twijfelachtig. Dit boek is bedoeld als non-fictie en dan past dat hoofdstukje er niet bij. De twee hoofdstukken die daarna volgen zijn in de tegenwoordige tijd geschreven terwijl het gebeurde toch decennia achter ons liggen. Mij bevalt die stijl nooit zo en ik stoor me er ook aan als ik het in kranten tegenkom: het verleden hoor je in de verleden tijd te beschrijven!

Niet mijn soort boek. Dat is niet erg, ik geef het wel door aan iemand die het wel interesseert!

 

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

2 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 30. De zaak Kooistra van Joost van Kleef en Henk Willem Smits

Wil je iets zeggen? Leuk!

