Boek Recensie: Grip van Stephan Enter

Grip van Stephan EnterMijn lokale boekhandel organiseerde een lezing van Stephan Enter, ik geloof tijdens de boekenweek dit jaar. Ik had nog nooit wat van Enter gelezen, maar het boek Grip leek me interessant dus op naar de boekwinkel!

Enter behandelde zijn volledige werken in (enig) detail, maar na de pauze ging het voornamelijk over Grip. Dit boek heeft hij via een bepaalde “formule” geschreven, dwz hij heeft het boek (weer) op een heel andere manier benaderd dan zijn vorige boeken. Hij vertelt dus niet zomaar een verhaaltje, er wordt sterk over de vorm nagedacht voordat het schrijven begint.

Ook zitten er allerlei elementen in het boek verwerkt, versluikte referenties naar andere boeken en filosofische ideeën die je alleen zult opmerken als je zeer belezen bent of het boek aan een grondige analyse onderwerpt.

Mij is dat te literair, te technisch. Ik houd gewoon van een leuk verhaal. Geen analyse van mij dus. Ik kan literaire werken best waarderen maar dan vooral om de schrijfstijl. Ik ga er niet uitgebreid over nadenken of bijv. een bepaalde persoon misschien “het kwaad” vertegenwoordigt en of de opmerkingen van X verwijzen naar de bijbel, enz. (dit zijn fictieve suggesties, hebben niets met dit boek te maken). Ik wist dus van tevoren dat dit misschien geen boek voor mij was. Of zou er toch een leuk verhaal in zitten?

Grip: Waar het over gaat

Van de website van de uitgeverij: “Mei 2007, het internationale spoorwegstation Bruxelles Midi. Bij gebrek aan echt wereldnieuws kondigen kranten de onsterfelijkheid van het mensdom aan; volgens een Amerikaanse hoogleraar zal het binnen twee decennia zover zijn. Op deze zelfde zonovergoten dag zullen, twintig jaar na hun studententijd en eerste kennismaking in alpinistenkringen, Vincent, Martin, Paul en Lotte elkaar terugzien. Een incident op de Lofoten, boven de poolcirkel, stuurde hun levens op dramatische wijze. Er bestaat echter nog altijd verwarring over wat destijds precies is voorgevallen, en in de aanloop naar de voorgenomen reünie wordt het verleden voor ieder van de groep in een nieuw en soms ontluisterend perspectief
geplaatst.

Grip gaat over vriendschap, over reizen, over zelfinzicht, over vergankelijkheid en over de moeilijke en soms pijnlijke vraag of je het leven leidt dat je had willen leiden. Of de keuzes die je maakte wel jouw keuzes waren. Hoe het beeld dat je hebt van de ander zich tot die ander verhoudt. “

Grip: Wat ik ervan vond

Mooi geschreven, soms iets te gemaakt mooi. Het verhaal was mij te langzaam: er gebeurt weinig in het echt, het meeste zit in de hoofden van de personages. We krijgen in het eerste deel te maken met Paul, onderweg naar Wales samen met Vincent, dan met Martin, die in Wales woont en met zijn dochter op weg is om Paul en Vincent op te halen van het station, daarna Vincent, en als laatste nog heel even Paul.

Aankomen bij Lotte (die met Martin in Wales woont) doen ze niet, het hele boek gaat over de reis naar haar toe.  Voor mij was er teveel terugdenken, teveel gefilosofeer over het leven. Ik had juist graag de hele groep weer bij elkaar gezien, hoe zou dat gaan, na zoveel jaar? Maar goed, het ging over de reis en niet het doel.

Toch vond ik het best mooi. Er waren wat verwijzingen naar Nooit meer slapen van W. F. Hermans – ja, ik heb dus tóch wat in het verhaal ontdekt. Zonder er moeite voor te doen, overigens, want Nooit meer slapen is mijn allerfavorietste boek aller tijden. :-)

Na Nooit meer slapen vind ik veel verhalen die zich in de Noorse wildernis afspelen interessant. In dit geval ging het over de herinneringen naar een vakantie in de Lofoten, waar het viertal een aantal bergtoppen beklom en er iets gebeurde wat nooit helemaal duidelijk is geworden. Alle drie de mannen weten een gedeelte van het verhaal, en door hun herinneringen te lezen kom je als lezer er langzamerhand achter wat er dan precies aan de hand was. Mooi gedaan, maar voor mij dus iets te langdradig.

Mijn waardering: 4 sterren (van de 5)

Aantal bladzijden: 192

Gepubliceerd in: 2011

Ik kreeg dit boek: zelf gekocht bij de lokale boekwinkel tijdens een lezing van de schrijver (gesigneerd exemplaar)

6 reacties op “Boek Recensie: Grip van Stephan Enter

  1. Ook nog nooit iets van Stephan Enter gelezen… Ben ook niet zeker of het wel iets voor mij is.
    Ik zal toch eens Nooit meer slapen moeten lezen; je hebt al zo vaak vermeld dat dat jouw favoriete boek aller tijden is, dat ik echt nieuwsgierig ben geworden.

  2. Een boek die langdradig is vind ik altijd super jammer. Ook al is het verhaal dan nog zo mooi of spannend, het lukt me maar niet om het uit te lezen en na het uitlezen heb ik altijd een negatief gevoel. Ik weet dus niet of dit boek wat voor mij is. Alhoewel je wel veel sterren aan dit boek hebt gegeven. Dus wie weet. ;)

    • Misschien toch eens doorbladeren, Lyanne, om te zien wat je denkt. Voor mij was het zo’n literair boek waarvan je denkt “Er had wel wat meer mogen gebeuren”. Maar het was wel heel knap en mooi geschreven.

Wil je iets zeggen? Leuk!

