Nieuwe Boeken!

De laatste paar weken heeft De Boekblogger weer een aantal nieuwe Nederlandse boeken gekocht, geleend of gekregen. Hieronder kun je zien welke recensies je dus binnenkort op dit blog kunt verwachten.

Gewonnen

Het boek Ont van Anton ValensDe zaak KooistraReizen met Charley van John Steinbeck

Van uitgeverij Atlas-Contact won ik deze drie boeken.

Het boek Ont by Anton Valens. Naar dit boek was ik al nieuwsgierig, maar het stond nog niet hoog op mijn lijstje. Het is wel het soort boek dat ik onmiddelijk zou meenemen als ik het in de bieb zou tegenkomen, en dat hoeft nu dus niet meer.

Van de website van de uitgever: “Met de overgang van de gulden naar de euro breekt voor Isebrand Schut de financiële ijstijd aan. Na oneervol ontslag als callcentermedewerker probeert hij zijn leven op de rit te krijgen door een zelfhulpgroep op te richten. De ambities van de leden van Man&Post strekken echter verder dan het saneren van hun administratie: de Limburger Jean-Luc wil van de wietplantage in zijn woonkamer af, de psychiatrisch verpleegkundige Sylvio probeert als vj naam te maken in het Groninger uitgaanscircuit en de voorman Ebel Formsma staat op de bres voor de ondergrondse toiletten op de Grote Markt.

Wanneer de flamboyante en bemiddelde organisatieadviseur Meckering uit Nieuw-Buinen zich bij de groep meldt, wordt Isebrand uit zijn inertie getild. Meckering, met zijn fenomenaal onnavolgbare redeneerkunst, neemt hem mee op een lange reis naar de oorsprong van het voorvoegsel ‘ont’.”

De zaak Kooistra by Joost van Kleef & Henk Willem Smits. Over dit boek, en over de zaak Kooistra, weet ik helemaal niets. Geen idee of ik dit interessant ga vinden. Misschien wijd ik er een Eerste Hoofdstuk artikeltje aan!

De zaak Kooistra is het verhaal van horecamagnaat Sjoerd Kooistra. Het beschrijft hoe zijn imperium zo groot kon worden en waarom het uiteindelijk instortte, met een faillissement en zelfmoord tot gevolg.” (Website Atlas-Contact)

Reizen met Charley by John Steinbeck. Dit boek wilde ik toevallig toch al lezen, voor de challenge Reizen door de USA in 90 dagen waar ik mee bezig ben. Heel leuk dus, om dit boek te winnen!

Van de website van de uitgever: “In september 1960 beginnen John Steinbeck en zijn poedel Charley aan een lange reis door Amerika, van Long Island naar de Pacific en via Texas en het Diepe Zuiden terug naar New York. Hij reist met een speciaal voor deze reis gebouwde camper, de Rosinante, via kleine stadjes en groeiende steden naar schitterende oases in de wildernis en doet uitgebreid verslag van de obsessies en eigenaardigheden van de Amerikanen die hij onderweg tegenkomt.”

***

Ter recensie gekregen

De comedy club van Eva Postuma de Boer

De Comedy Club by Eva Posthuma de Boer. Van deze schrijfster had ik eerder al de roman Lichthart gelezen en ik was heel benieuwd naar dit nieuwe boek, vooral vanwege de mooie trailer. Uitgeverij Nieuw Amsterdam stuurde mij een recensie-exemplaar.

Van de website van de uitgever: “Een journalist, een cabaretier, een kokkin, een verslaggeefster en een studente. Allemaal jagen ze hun eigen doel na, op zoek naar geluk. Het klinkt als een geruststellende gemeenschappelijke deler. Maar waar zoek je geluk – in lust, in ambitie, in idealisme, in creativiteit? En hoever ga je om het te vinden?

Ongemerkt raken deze vijf mensen verstrikt in zichzelf en elkaar. En daarbij verliezen ze de grenzen uit het oog.”

***

 Welk boek trekt jou het meeste aan? 

Of heb je er al een van gelezen?

3 reacties op “Nieuwe Boeken!

  1. Ik was toevallig een paar weken terug begonnen in Travels with Charley en zat even op internet te zoeken naar foto’s etc….kom ik erachter dat de helft van het boek verzonnen is….allerlei gesprekken met mensen heeft ie helemaal niet gevoerd maar zelf bedacht, en ook is ie lang niet de hele reis alleen geweest maar regelmatig in gezelschap van zijn vrouw!

    • Wat grappig, Joke, dat wist ik helemaal niet. Ik dacht overigens in eerste instantie dat het om fictie ging, en ontdekte pas later dat dat niet zo was, en nu dus (gedeeltelijk) toch weer wel. Ik kan dat wel waarderen!

  2. Pingback: Eerste Hoofdstukken – 30. De zaak Kooistra van Joost van Kleef en Henk Willem Smits | De Boekblogger

Wil je iets zeggen? Leuk!

