Tijdschrift recensie: Boekzine

Boekzine

Een nieuw tijdschrift over boeken is altijd interessant. Van uitgeverij PAMAC kreeg ik een recensie-exemplaar.

Dit tijdschrift richt zich vooral op boeken van kleine uitgeverijen. Dus je komt eens wat anders tegen dan altijd maar dezelfde boeken. Ze zijn ook niet altijd in elke boekhandel te vinden. Met dat in gedachten liep ik tijdens het lezen wel tegen aan aantal zaken aan. Maar de algemene indruk is redelijk. Ik vond het interessant om te lezen over boeken, boekhandels en uitgeverijen waar ik (vaak) nog nooit van gehoord had.

Boekzine: Waar het over gaat

Van de website:

BOEKZINE is een glossy kwartaalmagazine met informatie over boeken en auteurs van (voornamelijk) kleine uitgeverijen, uitgevoerd in 48 full colourpagina’s.

In het zomernummer o.a.:

Artikel: Bourgondisch leven redt de Franse boekhandel
Interview: thrillerauteur M.P.O. Books
Artikel: Boekhandel van Rossum, Amsterdam
Interview: Uigeverij Babel & Voss
Interview: auteur Anouska van de Stolpe
Artikel: Lezen aan zee
Interview: auteur Benn Flore
Voorpublicatie: ‘Hij is van mij’, nieuwe thriller van Chinouk Thijssen
Artikel: Boekhandels in Suriname
Thrillerfeuilleton: ‘Verloren vrijdag’, van Linda Meijer

Voorts: boekrecensies, nieuws, kortingsbon, prijspuzzel, Mail & Win

Boekzine: Wat ik ervan vond

Eerste indruk

Ik heb met plezier een aantal interviews met schrijvers gelezen, waaronder MPO Books van wie ik al eens een boek gelezen had. Ook de bezoeken aan de boekwinkels (waaronder in Suriname) waren interessant om te lezen. Het interview met twee heren die een nieuwe uitgeverij hebben opgezet vond ik bijzonder leuk.

Het lukte me niet te achterhalen wat de doelgroep van het tijdschrift is. In eerste instantie leek het op “lezers in het algemeen”, maar daarna zag ik advertenties, die deden vermoeden dat ze op boekhandels gericht waren (boekenadvertenties met “Te bestellen bij Centraal Boekhuis, of via [emailadres]“. Geen websites vermeld; een andere advertentie zegt: “Prijs 5,50. Bij 100 of meer 4,99″). Niet duidelijk dus.

Recensies

De eerste boekrecensie in het blad gaat over een boek dat vol met spel en taalfouten staat. Dat boek ga ik dus niet lezen en aangenomen dat de meeste lezers er zo over denken was dit boek geen aanrader. De lezer heeft dus niet veel aan die recensie. Over een boek dat al veel in de belangstelling staat is het nuttig om te weten dat er het een en ander aan schort, maar over een boek dat ik toch al niet van plan was te kopen (omdat ik er niet van gehoord had) hoef ik geen negative recensie te lezen, daar schiet ik niets mee op. Lezers willen aanraders, juist als het gaat om onbekende boeken.

De volgende recensie (Berlijn voor gevorderden) was daarentegen heel goed en maakte me nieuwsgierig naar het boek, terwijl ik niets met Berlijn heb. Kijk, daar hebben we wat aan! :-)

Gelukkig waren ook de andere recensies positief.

Boeken en waar te vinden

Ik bedacht echter al snel, dat een overzichtje ergens in het tijdschrift van alle genoemde uitgeverijen met hun websites, wel prettig zou zijn. Zoiets als “Waar te koop” in tijdschriften als Margriet (een colofon ergens achterin). Je moet het de lezer zo makkelijk mogelijk maken de boeken te kunnen aanschaffen.

De rubriek “Nieuw verschenen” – hoort inderdaad niet te ontbreken. Echter… een korte beschrijving van de boeken ontbreekt. Mocht ik de kaft interessant vinden, dan is dit toch niet voldoende reden meer van het boek te weten te komen. Misschien dat ik het herken in de boekwinkel, maar als ik het daar niet zie liggen, is de kans klein dat ik iets met de (sumiere) informatie ga doen. Met een beschrijving erbij (en ergens de website van de uitgever) kan ik actief op zoek gaan naar het boek, als het me leuk lijkt.

Verzorging van het blad

Het blad vond ik niet overal heel goed verzord. De column helemaal vooraan in het blad waar de hoofdredacteur ons verwelkomt had iets enthousiaster kunnen zijn (en minder over de hoofdredacteur zelf kunnen gaan), en een handtekening eronder staat ook wat persoonlijker. Ook een professionele(re) foto zou beter zijn geweest dan het kiekje dat er nu staat.

Ik had ook problemen met de lettergrootte: deze wisselde nogal – soms nogal groot, als of de bladzijde anders niet vol kwam, andere keren klein (of zelfs heel klein). Dat voelde een beetje middelbareschool-opstel-achtig aan: de bladzijde moet vol, hoe dan ook!

Conclusie

Een blad dat ik graag vaker lees, maar waar ik nog geen abonnement op neem. Ik wacht af hoe de volgende edities eruit gaan zien.

Mijn waardering: 3 sterren (van de 5)

Ik kreeg: dit tijdschrift als recensie-exemplaar van uitgeverij PAMAC.

Aantal bladzijden: 48

UitgeverijPAMAC (juli/augustus/september 2012)

Waar te koop: zie HIER voor verkooppunten, 5,95 per exemplaar

Abonnement: Kijk HIER voor informatie, kwartaalmagazine

5 reacties op “Tijdschrift recensie: Boekzine

Wil je iets zeggen? Leuk!

