Eerste Hoofdstukken – 27. Tegenlicht van Esther Verhoef

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek of een pasverschenen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Dit boek heb ik al een tijdje in boekenwinkels bewonderd maar ik wist nog niet zeker of het wat voor me zou zijn. Ik dacht al eens eerder wat van Esther Verhoef gelezen te hebben maar welk boek dat dan zou geweest, weet ik niet. Misschien ook niet. Op de website van Anthos Literaire Thrillers kwam ik dit boek tegen, met een link naar de eerste hoofdstukken. Dat wil ik graag proberen!

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Tegenlicht van Esther VerhoefBoek: Tegenlicht van Esther Verhoef
Genre: thriller
Bladzijden: 576 (hardcover)
Uitgeverij: Anthos
Publicatie Datum: april 2012

.

Op de website

Een meeslepende roman over de verstrekkende gevolgen van een ontregelde jeugd. Vera Zagt heeft het niet gemakkelijk gehad als kind. Haar moeder zat vaker in een psychiatrische inrichting dan dat ze thuis was, haar autoritaire vader behandelde haar alsof ze een van zijn rekruten was en gepest worden op school was ook eerder regel dan uitzondering. Als volwassene heeft Vera nog altijd een beschadigd zelfbeeld.

Ze is inmiddels twintig jaar samen met Lucien Reinders, een succesvol ondernemer. Haar huwelijk, haar werk als dierenfotografe en haar huis – 奏 Fort – zijn de drie wankele pijlers waarop haar leven steunt. Wanneer de relatie met Lucien onder druk komt te staan, raakt Vera in paniek en vlucht in een buitenechtelijke verhouding. Dan gebeuren er meer dingen waardoor ze langzaam maar zeker de controle verliest. Vera zal zich moeten losmaken van haar traumatische ervaringen en haar zorgvuldig opgebouwde muren moeten afbreken. Vera moet leren leven en vertrouwen krijgen. Maar is het daarvoor niet te laat?

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

In een korte proloog is een vrouw aan het woord: ze moet weg uit haar huis en haar huwelijk. Iemand probeert haar te vinden en Lucien (haar man) zal hem niet kunnen stoppen. Daarom pakt ze snel haar weekendtas en vertrekt voorgoed.

Elk hoofdstuk begint met een herinnering uit het verleden gevolgd door een gedeelte uit het nu. Vera blijkt een dierenfotograag te zijn met een studio op het erf van een boerderij. Ze woont in een mooi huis met Lucien, in een klein dorp. Binnenkort gaat ze (zogenaamd) naar een bijeenkomst waar ze blijft overnachten, maar het blijkt dat ze een relatie heeft waarvan Lucien niets afweet.

Het leest lekker door en is goed geschreven. Ik heb na de eerste paar hoofdstukken geen idee waarom we een stukje meekijken in het verleden van Vera, en dat is wel spannend. Het moet tenslotte iets met het verhaal in het nu te maken (gaan) hebben, maar wat? In ieder geval wordt de kleine Vera flink gepest op school, is bijna elke dag weer aan de beurt. In het heden is ze zo te zien wel succesvol, alleen loopt haar huwelijk niet meer zo lekker.

Oordeel

Doorlezen!

Ja, dit begint prima. Ik ben meer in het heden dan in het verleden van Vera geinteresseerd op dit moment in het verhaal (hoofdstuk vier), maar het verleden neem ik er graag bij.

Dat het een thriller is merk je nu nog helemaal niet, het is gewoon een verhaal over een vrouw met een leuke baan en een buitenechtelijke relatie. Wat dat betreft is er nu nog geen opbouw van het spannende verhaal, behalve als dat in het verleden ligt. Het verleden begint rustig, maar wordt steeds minder leuk. Ik ben benieuwd!


Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

4 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 27. Tegenlicht van Esther Verhoef

  1. Beste Judith
    Ik kom hier op je blog terecht omdat ik Tegenlicht net uit heb en wilde weten of andere lezers ook zo onder de indruk zijn. Tegenlicht is Esther Verhoefs eerste roman. Hiervoor schreef ze thrillers. Het is wel een heel spannende roman trouwens, ik las hem ademloos in 3 dagen uit.

    • Jennifer, bedankt voor je reactie. Goed om te weten dat je het boek heel erg goed vond.

      Dit is dus geen thriller? Ik had begrepen van wel. Maar goed, spannend is ook prima. Ik ga ‘m zeker lezen!

  2. Pingback: Nieuwe Boeken! | De Boekblogger

Wil je iets zeggen? Leuk!

