Boek Recensie: De ooggetuige van Simone van der Vlugt

De ooggetuige van Simone van der Vlugt

Leuk, bij het kopen van een boek in de boekwinkel, kreeg ik gratis het boekje De ooggetuige van Simone van der Vlugt, omdat het de Maand van het Spannende Boek is. In Thriller Glossy, die de bibliotheek gratis uitdeelt aan hun leden, had ik al een artikel gelezen over Simone en dit boekje.

Het leek me zó leuk, dat ik ook maar meteen begonnen ben met lezen. Het zijn nog geen 100 bladzijden, dus dat is ook zo weer uit.

Hier gaat het over

Het gaat over een slechtziende vrouw, Manon, die getuige is van een overval bij de juwelier waar zij klant is. Omdat de overvallers denken dat zij blind is, laten ze haar met rust, maar de juwelier wordt doodgeschoten. Later wordt bekend dat ze wel wat kan zien en de daders komen achter haar aan.

Dit vond ik ervan

Literair?

Onder de titel van het boekje, op de cover, staat “Literaire thriller”. Ik vind die benaming so wie so al helemaal niets, en dit boek bevestigt maar weer eens dat het in vele gevallen gewoon een marketingtruukje is. Literaire thriller? Nee, ab-so-luut niet. Er is niets literairs aan dit boekje.

Dat geeft wat mij betreft niet, want ik lees ook graag on-literaire thrilers. Daar heb ik geen enkele moeite mee. Die lees je dan vooral voor het verhaal en niet zozeer om de mooie beschrijvingen (eigenlijk geldt dat voor de meeste thrillers toch wel, literair of niet). Maar noem een boekje zonder literaire kwaliteiten niet literair!

Het verhaal wordt verteld door Manon zelf, in de eerste persoon. Het is leuk verteld, alsof ze met je in gesprek is. Gezellig samen om de koffietafel, hoofden naar elkaar toegebogen, en maar kletsen. Het leest daarom prima weg, maar het is niet literair.

Spanning

Er was een zekere spanning in het boek. Eerst al werd Manon onder schot gehouden, terwijl de juwelier doodgeschoten werd. Zouden de daders zich bedenken en Manon ook maar doodschieten, nu ze al een moord hadden gepleegd? Later merkt Manon dat ze gevolgd wordt en is het spannend of ze zich op tijd in veiligheid kan brengen.

Het boek was echter te kort om een goede spanningsboog op te wekken. Zo’n ongedurig gevoel in je buik dat vele bladzijden lang aanhoudt, was er niet. Dat was jammer. Ik denk dat het veel spannender had kunnen zijn als het verhaal wat uitgerekt was geweest.

Plot

Het plot was amateuristisch. Zo, dat staat er. En ik meen het. Ik had echt iets beters verwacht van een gerenommeerd schrijfster. Er was een dader die wel wist dat ze niet blind was. Waarom hij dan later wel achter haar aan gaat en eerst niet, is niet overtuigend. Ook de identiteit van die dader is zoiets als je in een het verhaal van een pasbeginnend schrijver zou kunnen verwachten. Misschien als het boekje langer was geweest en er al eerder hints waren waardoor je aan die persoon was gaan twijfelen, had het kunnen werken.

Ik denk dus dat het boekje vooral lijdt aan het feit dat het niet langer mocht zijn, vanwege de speciale uitgave, terwijl het verhaal eigenlijk om een langere uitwerking vraagt. Jammer.

Slechtziendheid

Dat het verhaal over een slechtziende vrouw ging vond ik erg interessant. Daar weet ik weinig over en het is zeker leuk om een tijdje in haar belevingswereld mee te gaan. Helaas kon ik me toch niet zo goed in Manon inleven. Daarvoor had ik toch meer sensorische input nodig: wat zag ze, wat hoorde ze, wat voelde en rook ze? Dit werd summier wel verteld maar voor mij niet goed genoeg om Manon’s wereld als slechtziende mee te maken.

In ieder geval een goed onderwerp, dat zeker!

Mijn waardering: 2.5/5

Thrillerglossy van de bibliotheek

Dit boek heb ik: gekregen van de boekwinkel ivm de Maand van het Spannende Boek

Aantal bladzijden: 96

Gepubliceerd in: 2012 (Juni, speciale uitgave voor de Maand van het Spannende Boek)

Niet vergeten: Haal bij de bieb gratis het magazine Thriller Glossy, vol met thrillers en leeservaringen van lezers. En koop ook een lekkere thriller in de boekwinkel.

Ik ben benieuwd wat jij van De ooggetuige vindt.

16 reacties op “Boek Recensie: De ooggetuige van Simone van der Vlugt

  1. Ja, Judith, het lijkt inderdaad of hier Meer van te maken was, de plot is alleszins velbelovend. Spijtig…
    En ik blijf je zeker volgen, hoor… :)

  2. Dat klinkt een beetje als een plot wat voor een ‘heel’ boek niet geschikt was, maar waar ze toch iets mee wilde doen? Ik vind haar boeken normaal gesproken erg spannend en leuk, maar ook een goed schrijver kan natuurlijk een keer de plank mis slaan ;)

    • Roxanne, ik zat eerder aan het tegenovergestelde te denken. Het verhaal was waarschijnlijk stukken beter geweest als het een langer boek was geweest. Ik heb zelf twee boeken van van der Vlugt in de boekenkast staan, De reunie en Schaduwzuster. Te lang geleden gelezen om te weten of ze goed waren maar als dat niet zo was, had ik ze vast wel weggedaan.

  3. Tja, die “literaire thrillers”, zucht! Het enige hoopvolle hieraan is dat “literair” blijkbaar toch nog altijd een verkoopsargument is (elk nadeel heb z’n voordeel). Maar voor de rest, hoeft dat er voor mij ook niet bij;

    • Ha, nog iemand die iets tegen “literaire thrillers” heeft (de benaming althans). Ben ik blij mee, want volgens mij slaat het nergens op op – om maar eens een goede non-literaire uitdrukking to gebruiken.

  4. Vanuit het vakantieadres in Frankrijk even wat opmerkingen over het boekje: ”De ooggetuige.”
    Vanmiddag “De ooggetuige” uitgezocht om heerlijk in het zonnetje te gaan lezen, maar tijdens het lezen kreeg ik het gevoel dat er een aantal zaken naar mijn idee niet klopte/logisch zijn.
    Manon gaat tegen sluitingstijd naar Rob de juwelier, en komt op het
    laatste moment binnen gelopen. Dat is dus tegen zessen.
    Nu komt zij al jaren bij Rob voor aankopen en reparaties en hij doet er nooit moeilijk over als zij gebruik maakt van de w.c.
    Wat een rare zin! Al doe je al je aankopen en reparaties van je juwelen bij Rob, dat betekend toch niet dat je daar wekelijks, zelfs niet iedere maand binnenstapt, en dan ook nog regelmatig van het toilet gebruik maakt.
    Je had haar toch gewoon de zaak kunnen laten binnenkomen terwijl de overval aan de gang was.
    Dan is er de overval tegen sluitingstijd 18:00 uur
    Rob wordt doodgeschoten, overvallers verdwijnen, Manon slaat alarm en gaat naar achter waar zij Rob vindt, badend in het bloed, waar Manon met haar handen in zit.
    Vervolgens zit zij op het politiebureau en wordt zij ondervraagt door Ben Dijkstra, hij is gezet en zijn hoofd glimt onder de T.L. verlichting.
    Manon ziet dat zijn hoofd glimt onder de T.L. verlichting, even daarvoor wordt zij verblind, en ziet ze niets als zij op het kantoor van de neergeschoten Rob de T.L. verlichting aan doet.
    De overval heeft om 18:00 uur plaats, alarm maken, met 8 minuten is de politie er, meenemen naar het bureau, ondervragen en informatie geven dan wordt Manon naar huis gebracht, geeft aandacht aan Max de hond blijft enige tijd zitten, komt overeind, loopt de kamer in en ziet dan dat het bijna zeven uur is…………..?
    Simone als ik aangifte ga doen voor diefstal van mijn fiets heb ik langer werk.
    Hier is tegen zessen een overval gepleegd met dodelijke afloop en de enige getuige zit krap een uurtje later weer thuis op de bank, dat gaat dus niet.
    Vervolgens gaat Manon aardappels schillen en sperzieboontjes afhalen 19:10 uur?
    15 a 20 minuten koken, afgieten en dan aan tafel dan is het ongeveer 19:30 uur.
    Bibi vraagt nog “Hoe lang koken ze al?” antwoord: “nog maar net.”
    Als de aardappels en/of sperziebonen koken draai je het gas lager.
    Maar hier heeft Manon een heel gesprek met haar zus tot de aardappels overkoken.
    Aan tafel om 19:30 uur, tijdens het eten en het afruimen hebben zij het onafgebroken over de overval.
    Dan ga je verder met later op de avond bied de televisie wat afleiding tot het acht uur journaal begint.
    Als je om 19;30 aan tafel ga en vervolgens ga opruimen met nog hele
    gesprekken aan tafel zit je niet met 10 minuten voor de beeldbuis.
    Dan ben ik bij pagina 23 en denk ik, ik ga toch eens kijken of ik met
    Simone in contact kan komen want het is niet logisch wat er staat.
    De emoties kloppen ook niet, als je om 18:00 uur betrokken ben bij een overval met dodelijke schietpartij, sta je niet een uurtje later
    sperzieboontjes schoon te maken.

    • Bedankt voor je reactie, Teun. Ik heb het niet allemaal nagekeken, maar ik geloof graag dat er vele inconsistenties in het verhaal zitten. Ik vond het zelf ook vreemd dat je rustig gaat staan koken terwijl je net zoiets ergs hebt beleefd.

      Heb je het boekje uitgelezen? Ik weet zeker dat je ook na blz 23 nog veel commentaar zult hebben!

      • Ik vond het een interresant boek omdat het over een vrouw gaat die mentaal erg sterk is. Ik bleef maar in het boek door lezen omdat ik wou weten hoe het verder ging. Ik vond het leuk om te lezen maar wat ik ook vond zoals Teun en Leeswammes vond ik het ook raar dat ze ging koken terwijl ze net iets ergs heeft mee gemaakt niet echt realistich. Ik blijf jullie volgen hoor :)

  5. Pingback: Simone van der Vlugt – De ooggetuige | Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.

  6. het was leuk hoe ik aan het boek kwam ,last minute vakantie vorige jaar naar Turkije geboekt,snel ingepakt ,3 boeken ingepakt ,maar geen boek voor on de weg.Iemand heeft De ooggetuige in de trein voor de liefhebber achtergelaten .Wat was ik blij.Leuke boek ,te kort misschien.Ik heb het ook in het hotel ook achtergelaten

  7. Het was lekker leesvoer voor op m’n vakantie Terschelling. Ze schrijft heel vlot en nam me mee het verhaal in. Maar qua spanning haalde het wat mij betreft niet bij “het Bosgraf”, ook een kort verhaal van haar hand (een van de eerste literaire juweeltjes).

    Grappig, ik had tijdens het lezen een paar dezelfde ‘hoe kan dat nou?’ momenten als Teun (hierboven).

Wil je iets zeggen? Leuk!

