Eerste Hoofdstukken – 16. De kok van Martin Suter

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofdstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

Toen ik bij de uitgever navroeg of er misschien een eerste hoodstuk van De kok beschikbaar was, stuurden ze mij het hele boek. Met dank! Dus, of het nu “doorlezen” of “wegleggen” wordt, ik zal het boek (uiteindelijk) helemaal lezen en recenseren.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

De kok van Martin SuterBoek: De kok van Martin Suter

Genre: Fictie, vertaald

Bladzijden: 250

Uitgeverij: Signatuur

Publicatie Datum: juli 2011

Op de achterkant

Maravan is een uiterst getalenteerde, gepassioneerde kok. Op Sri Lanka heeft zijn oudtante hem ingewijd in de kunst van het koken, onder meer in het bereiden van lustopwekkende gerechten. Maar hij werkt ver onder zijn niveau als kokshulpje in een Zürichs sterrenrestaurant, want hij is asielzoeker.

Als hij ontslagen wordt omdat hij af en toe een duur stuk keukengereedschap leent voor experimenten thuis met moleculair koken, stelt zijn heethoofdige collega Andrea hem voor gezamenlijk een cateringbedrijfje voor liefdesmenu’s te starten. Aanvankelijk koken ze voor stellen die door een seksueel therapeute worden aangedragen. Maar het succes van Love Food spreekt zich rond en een veel kapitaalkrachtigere clientèle dient zich aan: politici en mensen uit het bedrijfsleven – en hun grijszones. Maravan is bezorgd dat hun zaak ‘onfatsoenlijk’ wordt. En dat wordt het ook. Maar hij heeft het geld dringend nodig om zijn familie in Sri Lanka te ondersteunen.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste twee hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

Het begint al meteen goed: Maravan werkt als keukenhulpje in een restaurant en verwacht dat het gerecht dat de chefkok aan het maken is, zal mislukken. Even later hoort hij “Godver!” vanuit de richting van de chefkok komen.

Maravan is eigenlijk een hele goed chef, en dat blijkt even later, als hij thuis aan het experimenteren is met het distilleren van een geur die hij zich herinnert van toen hij in Sri Lanka woonde. Hij heeft eigenlijk een dure machine nodig om het aroma perfect te kunnen verkrijgen. Maar hij heeft ook geld nodig voor zijn familie in Sri Lanka, die dringend verlegen zitten om extra cash.

Oordeel

Doorlezen!

Na twee hoofdstukken (maar eigenlijk al in de eerste paragraaf) was ik verkocht: wat een leuk verhaal lijkt me dit. Het is heel mooi geschreven, c. q. vertaald. De beschrijvingen van personen en de omgeving (bijv. het restaurant) zijn fantastisch, met weinig woorden kun je je precies voorstellen hoe het eruit ziet.

Ik lees graag boeken over koks en eten (bijv. Troost van Ronald Giphart, of het wat minder literaire Garden Spells van Sarah Allen en natuurlijk Chocolat van Joanna Harris) en dit boek spreekt me dus meteen al aan. Ook het idee van een asielzoeker die een kinderachtig baantje heeft maar eigenlijk misschien nog wel beter kan koken dan de baas, vind ik leuk. De beschrijving (achterkant van het boek) klinkt ook heel spannend.

Ik lees door en schrijf binnenkort een recensie van het hele boek.

EXTRA: Ondertussen heb ik dit boek gelezen en mijn recensie staat HIER.

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

6 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 16. De kok van Martin Suter

Wil je iets zeggen? Leuk!

