Eerste Hoofdstukken – 9. Vissen veranderen bij kou van zwemrichting van Pierre Szalowski

Eerste Hoofdstukken


Eerste Hoofstukken is een serie op De Boekblogger waarin ik het eerste hoofdstuk van een boek lees (meestal als voorpublicatie van een nieuw te verschijnen boek) en mijn mening geef: doorlezen of wegleggen?

De hoofdstukken van vandaag vond ik op de website van de uitgever. Je kunt ze zelf ook bekijken: HIER.

Caveat: Wees héél voorzichtig nu! Eerste hoofdstukken kunnen fantastisch zijn, terwijl de rest van het boek tegenvalt. Omgekeerd kun je wel stellen dat als het eerste hoofdstuk al niet veel soeps is, de rest dat waarschijnlijk ook niet is.


Het boek

Vissen veranderen bij kou van zwemrichting van Pierre SzalowskiBoek: Vissen veranderen bij kou van zwemrichting van Pierre Szalowski

Genre: Fictie, vertaald uit het Frans

Bladzijden: 304

Uitgeverij: Lebowski

Publicatie Datum: augustus 2011

Beschrijving

Prachtige roman over een jongetje dat er alles aan doet om de scheiding van zijn ouders te voorkomen, een fantastisch verhaal over de kracht van wensen.

Op een winterdag hoort de elfjarige held van deze roman dat zijn ouders gaan scheiden. Zijn wereld stort in en hij bidt tot de hemel om hulp – opdat de scheiding voorkomen wordt. De volgende dag is de stad Québec in de ban van de ergste sneeuwstorm aller tijden. De ijsinvasie verandert het leven van alle inwoners en zorgt uiteindelijk voor een hartverwarmende verbroedering.

In dit prachtige verhaal laat Pierre Szalowski elk ijs smelten. Tegenstellingen worden overwonnen en een kleurrijke stoet personages laat zien hoe altruïsme, solidariteit en liefdadigheid kunnen zegevieren.

Mijn indruk

Mijn indruk is gebaseerd op de eerste hoofdstukken en mag daarom niet worden geciteerd als betreffende het hele boek.

In de eerste drie hoofdstukken komen drie verschillende mensen aan het woord (of in het spotlight). Eerst is er de jongen waarom het gaat, wiens ouders met Kerst niet écht gezellig doen.

In het tweede hoofdstuk gaat het om een danseres waar deze jongen s’morgens aanbelt om haar kitten terug te brengen (die hij juist daarvoor via het kattenluikje naar buiten had gelokt), zodat hij een kans krijgt een blik in haar décolleté te werpen (zij is nog niet aangekleed). De danseres heeft net een one-night-stand met een man gehad, waarvan zij zegt “Gisteren was je nog vrijgezel, daarna dook je met mij de koffer in, en nu ben je opeens getrouwd.”

In het derde hoofdstuk gaat het om de overbuurman, Boris Bogdanov, een russische ex-ijshockeyspeler (het verhaal speelt zich af in Canada) die al het komen en gaan bij de vrouw gadeslaat. Boris heeft een vissenkom en houdt zich bezig met de zwemrichting van vissen.

Oordeel

Doorlezen!

Ik ben niet helemaal overtuigd, maar wil het graag proberen. De schrijfstijl vind ik niet bijzonder goed, maar de personages spreken me wel aan. Het fragment doet me denken aan de boeken van Niccolò Ammaniti die ik heel leuk vindt.

Als het ook maar een beetje in de buurt komt van Het laatste oudejaar van de mensheid van Ammaniti (mijn verslag HIER) dan wordt dit een fantastisch boek. So wie so ben ik geintrigeerd door de mooie kaft, en heb het boek al een paar keer in de boekenwinkel in handen gehad. Ik denk dat ik het maar ga proberen…

EXTRA: Ondertussen heb ik dit boek gelezen en mijn recensie staat HIER.

Wat zeg jij? Doorlezen of wegleggen?

Laat een reactie achter met je keuze.

5 reacties op “Eerste Hoofdstukken – 9. Vissen veranderen bij kou van zwemrichting van Pierre Szalowski

  1. Geen antwoord op je vraag, maar ik ben wel benieuwd hoe lang die eerste hoofdstukken zijn?
    Sommige boeken hebben heel korte hoofdstukken, twee pagina’s bijvoorbeeld. Andere juist erg lange hoofdstukken. Misschien iets om erbij te zetten? (Of lees ik er overheen?)
    Erg leuke rubriek trouwens, ik lees hem graag!

  2. Pingback: Vissen veranderen bij kou van zwemrichting van Pierre Szalowski | De Boekblogger

Wil je iets zeggen? Leuk!

