October Overzicht

Herfstkleuren

Image via Wikipedia

October is alweer voorbij. Tijd voor een update. Heel veel gebeurt er nog niet op dit blog, want ik lees niet zo erg veel Nederlands en een artikeltje over het slechte gebruik van het Nederlands is er ook nog niet van gekomen – hoewel ik de laatste weken nog wel eens opgekeken heb van de manier waarmee wij met onze taal omgaan.

Hier een overzichtje van wat er dan wel gebeurd is op deze blog en daarbuiten.

Gebeurtenissen

Groot nieuws: ik heb twee nieuwe boekenkasten! Dat was hoog tijd, want tot nu toe stonden al mijn boeken op zolder. Nu staan er een heleboel in de woonkamer, maar helaas pasten ze toch niet allemaal. [Lees erover op mijn engelstalige blog]

Verder deed ik mee aan een read-a-thon, waarbij ik zoveel mogelijk moest lezen in 24 uur. [Lees hier mijn aankondiging, en hier mijn (engelstalige) samenvatting]

Vorige week kwam mijn boekgroep weer bij elkaar. Wij komen om de beurt bij elkaar thuis en zijn allemaal vrienden en vrienden van vrienden. We bespreken boeken die oorspronkelijk in het Engels geschreven zijn. Deze keer was het Mr Rosenblum’s List van Natasha Solomons. [Een verslag van het boek staat hier (Engels)]

Boeken

Ik wil graag wat meer Nederlandse boeken gaan lezen, maar ik heb veel buitenlandse boek-contacten en kom dan toch al snel weer uit op de nieuwste Coupland in plaats van de nieuwste Japin. Vorige week in de boekenwinkel heb ik ze toch lekker allebei gekocht, geen concurrentie!

Maar goed, veel Nederlandse boekverslagen heb ik dus niet geschreven in October. Hier staan ze op een rij:

  • Zoete Mond van Thomas Rosenboom – dit vond ik een heel goed boek. Zo goed zelfs, dat ik meteen maar Publieke werken van dezelfde schrijver via Bookmooch heb aangeschaft!
  • Wie scheep gaat van Rascha Peper – ook al zo’n prachtig boek!
  • Tulpenkoorts van Deborah Moggach – niet oorspronkelijk Nederlands, maar het gaat wél over Nederland, in de 17e eeuw
  • Alleen maar nette mensen van Robert Vuijsje – leest snel weg, ik vond het wel aardig, en ik zal graag nog eens iets van deze auteur proberen.

Plannen voor November

Ik ben nu bezig in Vaslav van Arthur Japin, een van mijn favoriete Nederlandse schrijvers. Ik lees het boek nu, omdat hij volgende week woensdag (10 november) komt praten over zijn nieuwe boekSelexys Broese in Utrecht.

Verder ga ik natuurlijk De grote zaal van Jacoba van Velde lezen, het geschenk van de bibliotheek in het kader van Nederland Leest.

Dan heb ik al tijden liggen De tranen der Acacia’s van W. F. Hermans. En aangezien ik hem altijd noem als een, zo niet de, favoriete schrijver, is het tijd dat ik dat eens ga lezen.

Bij de boekenruil in September heb ik o.a. Reus van Annelies Verbeke gekregen. Van deze Belgische schrijfster had ik nog niet gehoord, maar de omslag ziet er prima uit (en dat is bij mij heeel belangrijk!). Die wil ik dus ook lezen in November.

Vaslav van Arthur JapinDe tranen der acacia's van W. F. Hermans

En hopelijk kom ik ook toe aan wat andere berichtjes dan alleen boekverslagen.

Een prettige november!

Wat staat er op jouw lijstje voor deze maand?

door Leeswammes Geplaatst in algemeen

8 reacties op “October Overzicht

  1. Wat er op mijn lijstje staat? Ik ben zo’n ongestructureerde lezer die in het wilde weg aanrommelt. Op mijn nachtkastje ligt een stapeltje boeken waarvan ik me voorneem om ze binnenkort te lezen, maar vaak sluiten ze dan helemaal niet aan bij mijn stemming van dat moment en verhuizen ze na een paar maanden weer terug naar de nog-te-lezen-planken in de huiskamer…

    • Heerlijk hoor, zo ongestructureerd lezen! Ik vind dat op het moment moeilijk, omdat ik voor de ene uitdaging het ene boek moet lezen, voor een andere uitdaging weer een ander, dan krijg ik een boek voor review, of een boek moet snel terug naar de bieb. Zo ben ik toch altijd wel aan het plannen.

  2. Ik ga dan misschien geen Nederlandstalige auteurs lezen de komende tijd, toevalligerwijs wél vooral boeken in het Nederlands. Zo ligt Sneeuwlandschap van Yasunari Kawabata op mijn nachtkastje te wachten, heb ik nog maar een paar pagina’s te gaan van Het hoofdkussenboek van Sei Shonagon, en begin ik eind van de maand in De tempel van het Gouden Paviljoen (Mishima). Ik was niet speciaal van plan die te gaan meelezen met de Japanese Literature Group, maar de vertaling kwam vorige via Het Lot op mijn pad (bookcrossing). Nou moet ik dus wel ;)

    Jammer dat ik niet wist van je interesse in Japin, anders had ik je getipt toen hij 4 okt in Rasa kwam. Gelukkig komt hij ook bij Broese.

    Zelf ga ik (ijs en weder dienende) vrijdag naar een voorstelling over het Hoofdkussenboek…

    • Bedankt voor je commentaar, Gnoe! Jij bent zeer Japans bezig op het moment. Ik ben nog niet eens met de Japanese Challenge begonnen, maar heb al wel The Windup Bird Chronicle klaar staan – ja, in het engels. Wist ik veel dat dat niet mocht. Dat de NL vertaling veel beter is. Nou ja, al gekocht.

      Eerlijk gezegd weet ik niet waar/wat Rasa is, maar inderdaad, ik heb nog een kans, bij Broese. Ik was ooit met een aantal vriendinnen naar een lezing van hem gegaan (over zijn vorige boek) en dat vond ik echt heel mooi. Ik had nog nooit van hem gehoord maar ik las van te voren gauw een aantal van zijn boeken (je weet dat ik snel lees) en ik was verkocht.

      Wat leuk, een voorstelling over het Hoofdkussenboek! Ik hoop dat het leuk was.

  3. Heerlijk om even te lezen wat iedereen op zijn nachtkastje heeft liggen! Gluren bij de buren is altijd leuk en je doet weer wat inspiratie op. Ik lees juist veel Nederlandse boeken, daarom ook mijn lijstje van deze maand:

    Ik heb net Sex, blogs & rock-’n-roll van Ernst-Jan Pfauth gelezen. Het gaat over wat bloggen hem gebracht heeft. Een aanrader! Een recensie vind je op Boeken.Blogo.

    Ook net uit: Mijn Hollandse droom van PvdA Tweede Kamer lid Achmed Marcouch. Een man met een missie, heel inspirerend om zijn levensverhaal te lezen en hoe hij de toekomst van Nederland ziet.

    Ik lees nu Dans met Kans uitgegeven door Maven Publishing. Ik ben dol op de boeken die zij uitgeven, maar vooralsnog is dit boek een beetje aan de droge kant. Ben benieuwd wat het nog brengt.

    Ook ligt op mijn nachtkastje het Grote Geweldige Vrouwen Boek van Machteld Maris. Ziet er prachtig uit en wie wil er nu niet lezen over alle grote vrouwen uit de geschidenis en van nu? :)

    • Hallo Miranda, welkom op mijn blog. Ja, ik vind het ook altijd heerlijk om te zien wat anderen lezen en nieuwe ideeen op te doen. Het boek van Pfauth wil ik inderdaad ook graag lezen.

      Gaat Dans met Kans inderdaad over dansen of is het een self-help over je kansen benutten? :-)

  4. Dans met Kans:

    Accepteer het onvoorspelbare, maak gebruik van het voorspelbare en heb de wijsheid om het verschil te kunnen zien!

    Het gaat over de illusie van controle en het benutten van kansen voor een succesvol leven, zakelijk en prive.

Wil je iets zeggen? Leuk!

