Wie scheep gaat van Rascha Peper

Wie scheep gaat van Rascha Peper

Wie scheep gaat

Wie scheep gaat (2003) is een prachtig verhaal! Ik had al eens eerder wat van Rascha Peper gelezen. Russisch Blauw vond ik ook al zo’n mooi boek (het gaat over de Romanovs, wat mij wel interesseert) maar van Een Spaans hondje kan ik me ternauwernood herinneren dat ik het gelezen heb. Waar het over ging? Tja.

In Wie scheep gaat zijn er verschillende hoofdpersonen. De persoon met wie zij allemaal verbonden zijn is er niet. Dat is Hanna, een jonge vrouw die in een boot zat dat gezonken is naar de bodem van de zee voor Marokko.

We maken kennis met Gerard, vroegere vriend van Hanna, die al twee jaar geen relatie meer met haar had toen zij overleed, en naar New York was vertrokken om daar als oceanograaf te werken.

Robin is de meest recente vriend van Hanna. Omdat hij duiken als hobby heeft, en ook regelmatig met vriend Michiel duik-kusjes opknapt, wil hij geld bijeen krijgen om naar de boot, en naar Hanna te duiken, mochten deze teruggevonden kunnen worden.

Emma is een meisje van 15 jaar, die het verhaal van Hanna interessant vind, maar vooral Robin. Haar belevenissen met haar vriendin en haar schoolgebeuren zijn heel mooi en overtuigend weergegeven.

Zo zijn er meer personages die allemaal iets met elkaar te maken hebben.

Het boek is prachtig geschreven, en heeft vele leuke elementen. Zoals de huurbaas en zijn gezin die nog niet weg willen uit het apartement in NY waar Gerard woont (en stilletjes in een klein kamertje wonen). Of de man die huizen binnensluipt om zich in de onderbroekjes van een vrouw te bevredigen. Of de grootvader die gepensioneerd kleermaker is en stiekem een maatpak vervaardigd voor een bekende, wat zijn kinderen niet mogen weten.

Ik heb dit boek met veel plezier gelezen. Het is vlot geschreven en ik heb het ook heel vlot gelezen! De figuur Gerard in zijn NY apartement kan zo uit een boek van W. F. Hermans zijn gelopen, en dat is wél een favorite Nederlandse schrijver van mij! Ik moet gauw meer van Peper gaan lezen!

 

Waardering: 5/5

2 reacties op “Wie scheep gaat van Rascha Peper

Wil je iets zeggen? Leuk!

